onsdag 5 november 2014

Så börjar det

Början
Så här i haussetider så blir det lätt att man blir väldigt nöjd med framgångarna och lever på börsen i hög grad. Jag är också skyldig till detta, men tänker också på (några) andra saker. Denna blogg planeras alltså att bli en krönika över vår familjs resa mot episkhet i form av förvärvade färdigheter, värderad riktning och förmögenhetsanskaffning.

Vem är jag?
Jag är man, 30 år gammal med en dotter och en fru. Stereotypt och privilegierat som bara den. Vi bor  i ett radhus i anslutning till en av Sveriges större städer. Jag brukar snöa in på saker och för ungefär ett år sedan så började jag snöa in på privatekonomi, med fokus på det som förespråkas på Mr. Money Mustasche, det vill säga att spara massor och göra saker som att transportera hem sin nya tvättmaskin i cykelvagnen genom tio centimeter snö (OBS! DETTA HAR JAG ÄNNU INTE GJORT). Jag roas också av att titta på aktier. Jag är inte så fantastisk på att analysera bolag, men jag tror ändå att jag kan få skaplig avkastning då jag tror mig vara bra på att inte sälja. Jag läser alldeles för mycket aktiebloggar och artiklar för att det ska vara hälsosamt. Äga min tid och Aktiefokus samt den nu hädangångne Lundaluppen är de som påtagligt påverkat innehållet i portföljen.
Jag hoppas dock att det här ska bli mindre aktieblogg och mer livsstilsblogg men den som lever får se.

Tillgångarna
Vi bor i en bostadsrätt i radhusform. Vi har inga lån men föreningen är rejält belånad. Värdet kan konservativt uppskattas till 1,6 miljoner kronor. Vi har investeringsbara tillgångar på cirka 2,6 miljoner kronor varav ungefär 1,8 miljoner är investerade i aktier på olika sätt.

Jag har även en cykel med vint bakhjul där ekrarna går av titt som tätt men nu verkar jag ha fått till det lite bättre och har endast bytt enstaka de senaste månaderna.  Hustrun har en bättre cykel.

Fortsättning följer, eller?
Någon kanske undrar varför vi har så orimligt mycket pengar. Denna fråga, och många fler, kommer att besvaras, för den som har tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar